Basic Human Values and Social Participation in Russia
- Authors: Nastina E.A.1, Almakaeva A.M.1
-
Affiliations:
- National Research University Higher School of Economics
- Issue: No 6 (2023)
- Pages: 56-67
- Section: Articles
- URL: https://cijournal.ru/0132-1625/article/view/661701
- DOI: https://doi.org/10.31857/S013216250024228-3
- ID: 661701
Cite item
Abstract
This study aims to explore to what extent values determine informal social engagement in comparison to the effects of other factors. A heterogeneous sample of respondents from an online panel (N = 3711) is used for our analyses. Self-report in terms of two types of activity, utilitarian and sociotropic, respondents engaged in the last three years were used to create a typology of social participants using latent class analysis. The results of multinomial regression modeling using the obtained classes allow us to conclude that values have a significant impact on the likelihood of more active participation in initiatives for the benefit of society as a whole or its specific groups, and their effect majorly exceeds the effects of other predictors, including trust, identity, life satisfaction, religiosity, and socio-demographic characteristics. At the same time, activists who approach social participation from a predominantly utilitarian perspective prioritize "Self-enhancement", while the participants whose social activity is not limited by the interests of narrow circle, put more value on "Self-transcendence". Other values did not have a significant impact on the engagement pattern. The paper concludes with a discussion of the limitations of the study and directions for future work.
About the authors
Ekaterina A. Nastina
National Research University Higher School of EconomicsRussian Federation, Moscow
Anna Mikhaylovna Almakaeva
National Research University Higher School of EconomicsRussian Federation, Moscow
References
- Алмакаева А.М., Мавлетова А.М. Модернизационные процессы в России: ожидать ли сдвига в сторону эмансипативных ценностей? // Мониторинг общественного мнения: экономические и социальные перемены. 2018. № 6 (148). С. 91–112.
- Демирель Я., Садыкова Г.Ф. Влияние социальной поддержки на гражданское поведение // Социологические исследования. 2018. Т. 7. № 7. С. 81–86.
- Ефремова М., Бульцева М. Взаимосвязь индивидуальных ценностей и просоциального поведения в онлайн- и офлайн-контекстах // Социальная психология и общество. 2020. Т. 11. № 1. С. 107–126.
- Кузнецов И.М. Ценностные ориентиры и социально-политические установки россиян // Социологические исследования. 2017. № 1. С. 47–55.
- Магун В.С., Руднев М.Г., Шмидт П. Европейская ценностная типология и базовые ценности россиян // Вестник общественного мнения. Данные. Анализ. Дискуссии. 2015. № 3-4 (121). С. 74–93.
- Мерсиянова И.В., Корнеева И.Е. «Городское молчание» в Москве: предпосылки и вовлеченность населения в практики гражданского общества. // Мониторинг общественного мнения: Экономические и социальные перемены. 2015. № 6 (130). C. 48–65.
- Омельченко Д.А., Максимова С.Г., Ноянзина О.Е. и др. Социальный капитал, доверие и гражданское участие современной российской молодежи //Политика и общество. 2016. №. 8. С. 1124–1135.
- Седова Н. Н. Гражданский активизм в современной России: форматы, факторы, социальная база // Социологический журнал. 2014. № 2. С. 48–71.
- Скалабан И.А. Социальное, общественное и гражданское участие: к проблеме осмысления понятий // Вестник Томского государственного университета. Философия. Социология. Политология. 2011. № 1 (13). С. 130–139.
- Титов А.С., Лепшокова З.Х. Индивидуальные ценности предпринимателей как предикторы их планируемого благотворительного поведения // Организационная психология. 2020. Т. 10. № 3. С. 140–163.
- Шамионов Р.М., Бочарова Е.Е., Невский Е.В. Роль ценностей в приверженности молодежи различным видам социальной активности // Социальная психология и общество. 2022. Т. 13. № 1. С. 124–141.
- Шварц Ш., Бутенко Т.П., Седова Д.С., Липатова А.С. Уточненная теория базовых индивидуальных ценностей: применение в России // Психология. Журнал высшей школы экономики. 2012. Т. 9. № 2. С. 43–70.
- Arieli S., Grant A.M., Sagiv L. Convincing yourself to care about others: An intervention for enhancing benevolence values // Journal of Personality. 2014. Vol. 82. No. 1. P. 15–24.
- Christoforou A. Social Capital Across European Countries: Individual and Aggregate Determinants of Group Membership: Social Capital Across European Countries // American Journal of Economics and Sociology. 2011. Vol. 70. No. 3. P. 699–728.
- Davidov E. Testing for comparability of human values across countries and time with the third round of the European Social Survey // International Journal of Comparative Sociology. 2010. Vol. 51. No. 3. P. 171–191.
- Granovetter M.S. The Strength of Weak Ties // American Journal of Sociology. 1973. Vol. 78. No. 6. P. 1360–1380.
- Hagenaars J.A., McCutcheon A.L. Applied Latent Class Analysis. Cambridge University Press, 2002.
- Inglehart R., Welzel C. Modernization, Cultural Change, and Democracy: The Human Development Sequence. Cambridge University Press, 2005.
- Knack S., Keefer P. Does social capital have an economic payoff? A cross-country investigation // The Quarterly Journal of Economics. 1997. Vol. 112. No. 4. P. 1251–1288.
- Linzer D., Lewis J. poLCA: An R Package for Polytomous Variable Latent Class Analysis // Journal of Statistical Software. 2011. Vol. 42. No. 10. P. 1–29.
- McFarland S., Webb M., Brown D. All humanity is my ingroup: a measure and studies of identification with all humanity // Journal of Personality and Social Psychology. 2012. Vol. 103. No. 5. P. 830–853.
- Oishi S., Rothman A.J., Snyder M. et al. The socioecological model of procommunity action: the benefits of residential stability // Journal of Personality and Social Psychology. 2007. Vol. 93. No. 5. P. 831–844.
- van Oorschot W., Arts W., Gelissen J. Social Capital in Europe: Measurement and Social and Regional Distribution of a Multifaceted Phenomenon // Acta Sociologica. 2006. Vol. 49. No. 2. P. 149–167.
- Putnam R.D. Bowling alone: The collapse and revival of American community. Simon & Schuster, 2000.
- Putnam R.D., Leonardi R., Nanetti R.Y. Making democracy work: Civic traditions in modern Italy. Princeton university press, 1992.
- Schwartz S.H. Basic individual values: Sources and consequences // Handbook of value: Perspectives from economics, neuroscience, philosophy, psychology and sociology / Ed. by Brosch T., Sander D. New York: Oxford University Press, 2016. P. 63–84.
- Schwartz S.H. (2010) Basic values: How they motivate and inhibit prosocial behavior // Prosocial motives, emotions, and behavior: The better angels of our nature / Ed. by Mikulincer M., Shaver P.R. Washington: American Psychological Association, 2010. P. 221–241.
- Schwartz S.H. (1992) Universals in the content and structure of values: Theoretical advances and empirical tests in 20 countries // Advances in Experimental Social Psychology. 1992. Vol. 25. No. 1. P. 1–65.
- Venables W., Ripley B. Modern Applied Statistics with S. 4th ed. N. Y.: Springer, 2002.
- Welzel C., Inglehart R., Deutsch F. Social capital, voluntary associations and collective action: which aspects of social capital have the greatest ‘civic’ payoff? // Journal of Civil Society. 2005. Vol. 1. No. 2. P. 121–146.
Supplementary files
