Basic Human Values and Social Participation in Russia
- Autores: Nastina E.A.1, Almakaeva A.M.1
-
Afiliações:
- National Research University Higher School of Economics
- Edição: Nº 6 (2023)
- Páginas: 56-67
- Seção: Articles
- URL: https://cijournal.ru/0132-1625/article/view/661701
- DOI: https://doi.org/10.31857/S013216250024228-3
- ID: 661701
Citar
Resumo
This study aims to explore to what extent values determine informal social engagement in comparison to the effects of other factors. A heterogeneous sample of respondents from an online panel (N = 3711) is used for our analyses. Self-report in terms of two types of activity, utilitarian and sociotropic, respondents engaged in the last three years were used to create a typology of social participants using latent class analysis. The results of multinomial regression modeling using the obtained classes allow us to conclude that values have a significant impact on the likelihood of more active participation in initiatives for the benefit of society as a whole or its specific groups, and their effect majorly exceeds the effects of other predictors, including trust, identity, life satisfaction, religiosity, and socio-demographic characteristics. At the same time, activists who approach social participation from a predominantly utilitarian perspective prioritize "Self-enhancement", while the participants whose social activity is not limited by the interests of narrow circle, put more value on "Self-transcendence". Other values did not have a significant impact on the engagement pattern. The paper concludes with a discussion of the limitations of the study and directions for future work.
Palavras-chave
Sobre autores
Ekaterina Nastina
National Research University Higher School of EconomicsRussian Federation, Moscow
Anna Almakaeva
National Research University Higher School of EconomicsRussian Federation, Moscow
Bibliografia
- Алмакаева А.М., Мавлетова А.М. Модернизационные процессы в России: ожидать ли сдвига в сторону эмансипативных ценностей? // Мониторинг общественного мнения: экономические и социальные перемены. 2018. № 6 (148). С. 91–112.
- Демирель Я., Садыкова Г.Ф. Влияние социальной поддержки на гражданское поведение // Социологические исследования. 2018. Т. 7. № 7. С. 81–86.
- Ефремова М., Бульцева М. Взаимосвязь индивидуальных ценностей и просоциального поведения в онлайн- и офлайн-контекстах // Социальная психология и общество. 2020. Т. 11. № 1. С. 107–126.
- Кузнецов И.М. Ценностные ориентиры и социально-политические установки россиян // Социологические исследования. 2017. № 1. С. 47–55.
- Магун В.С., Руднев М.Г., Шмидт П. Европейская ценностная типология и базовые ценности россиян // Вестник общественного мнения. Данные. Анализ. Дискуссии. 2015. № 3-4 (121). С. 74–93.
- Мерсиянова И.В., Корнеева И.Е. «Городское молчание» в Москве: предпосылки и вовлеченность населения в практики гражданского общества. // Мониторинг общественного мнения: Экономические и социальные перемены. 2015. № 6 (130). C. 48–65.
- Омельченко Д.А., Максимова С.Г., Ноянзина О.Е. и др. Социальный капитал, доверие и гражданское участие современной российской молодежи //Политика и общество. 2016. №. 8. С. 1124–1135.
- Седова Н. Н. Гражданский активизм в современной России: форматы, факторы, социальная база // Социологический журнал. 2014. № 2. С. 48–71.
- Скалабан И.А. Социальное, общественное и гражданское участие: к проблеме осмысления понятий // Вестник Томского государственного университета. Философия. Социология. Политология. 2011. № 1 (13). С. 130–139.
- Титов А.С., Лепшокова З.Х. Индивидуальные ценности предпринимателей как предикторы их планируемого благотворительного поведения // Организационная психология. 2020. Т. 10. № 3. С. 140–163.
- Шамионов Р.М., Бочарова Е.Е., Невский Е.В. Роль ценностей в приверженности молодежи различным видам социальной активности // Социальная психология и общество. 2022. Т. 13. № 1. С. 124–141.
- Шварц Ш., Бутенко Т.П., Седова Д.С., Липатова А.С. Уточненная теория базовых индивидуальных ценностей: применение в России // Психология. Журнал высшей школы экономики. 2012. Т. 9. № 2. С. 43–70.
- Arieli S., Grant A.M., Sagiv L. Convincing yourself to care about others: An intervention for enhancing benevolence values // Journal of Personality. 2014. Vol. 82. No. 1. P. 15–24.
- Christoforou A. Social Capital Across European Countries: Individual and Aggregate Determinants of Group Membership: Social Capital Across European Countries // American Journal of Economics and Sociology. 2011. Vol. 70. No. 3. P. 699–728.
- Davidov E. Testing for comparability of human values across countries and time with the third round of the European Social Survey // International Journal of Comparative Sociology. 2010. Vol. 51. No. 3. P. 171–191.
- Granovetter M.S. The Strength of Weak Ties // American Journal of Sociology. 1973. Vol. 78. No. 6. P. 1360–1380.
- Hagenaars J.A., McCutcheon A.L. Applied Latent Class Analysis. Cambridge University Press, 2002.
- Inglehart R., Welzel C. Modernization, Cultural Change, and Democracy: The Human Development Sequence. Cambridge University Press, 2005.
- Knack S., Keefer P. Does social capital have an economic payoff? A cross-country investigation // The Quarterly Journal of Economics. 1997. Vol. 112. No. 4. P. 1251–1288.
- Linzer D., Lewis J. poLCA: An R Package for Polytomous Variable Latent Class Analysis // Journal of Statistical Software. 2011. Vol. 42. No. 10. P. 1–29.
- McFarland S., Webb M., Brown D. All humanity is my ingroup: a measure and studies of identification with all humanity // Journal of Personality and Social Psychology. 2012. Vol. 103. No. 5. P. 830–853.
- Oishi S., Rothman A.J., Snyder M. et al. The socioecological model of procommunity action: the benefits of residential stability // Journal of Personality and Social Psychology. 2007. Vol. 93. No. 5. P. 831–844.
- van Oorschot W., Arts W., Gelissen J. Social Capital in Europe: Measurement and Social and Regional Distribution of a Multifaceted Phenomenon // Acta Sociologica. 2006. Vol. 49. No. 2. P. 149–167.
- Putnam R.D. Bowling alone: The collapse and revival of American community. Simon & Schuster, 2000.
- Putnam R.D., Leonardi R., Nanetti R.Y. Making democracy work: Civic traditions in modern Italy. Princeton university press, 1992.
- Schwartz S.H. Basic individual values: Sources and consequences // Handbook of value: Perspectives from economics, neuroscience, philosophy, psychology and sociology / Ed. by Brosch T., Sander D. New York: Oxford University Press, 2016. P. 63–84.
- Schwartz S.H. (2010) Basic values: How they motivate and inhibit prosocial behavior // Prosocial motives, emotions, and behavior: The better angels of our nature / Ed. by Mikulincer M., Shaver P.R. Washington: American Psychological Association, 2010. P. 221–241.
- Schwartz S.H. (1992) Universals in the content and structure of values: Theoretical advances and empirical tests in 20 countries // Advances in Experimental Social Psychology. 1992. Vol. 25. No. 1. P. 1–65.
- Venables W., Ripley B. Modern Applied Statistics with S. 4th ed. N. Y.: Springer, 2002.
- Welzel C., Inglehart R., Deutsch F. Social capital, voluntary associations and collective action: which aspects of social capital have the greatest ‘civic’ payoff? // Journal of Civil Society. 2005. Vol. 1. No. 2. P. 121–146.
Arquivos suplementares
