Students' Professional Strategies in the Context of The Image of the Social Future
- Authors: Didkovskaya Y.D.1, Трынов Д.1, Chistyakov P.A.1,2
-
Affiliations:
- Ural Federal University
- Institute of Mathematics and Mechanics of UB RAS
- Issue: No 9 (2023)
- Pages: 63-77
- Section: Articles
- URL: https://cijournal.ru/0132-1625/article/view/661911
- DOI: https://doi.org/10.31857/S013216250027778-8
- ID: 661911
Cite item
Abstract
The article studies how characteristics of image of social future of students influence on their professional strategies. The image of the social future is interpreted as a system of ideas, values and attitudes of young people regarding the prospects for the development of society and opportunities to realize their individual life project in it. The authors' conclusions are based on the analysis of the results of the last stage of sociological monitoring «Student-2020» (quota-cluster sample; 13 universities of Yekaterinburg; N=2000). It is revealed that the dynamics of professional values of Yekaterinburg students is characterized by a slight strengthening of the trend towards utilitarianism and pragmatism of the image of the professional future by 2020-2021. By means of cluster analysis four types of professional strategies of students have been identified: the most represented among students of Yekaterinburg universities is the strategy of a career employee, the least – entrepreneurial, The procrastinated professional self-determination strategy and the escapism strategy are also common. The authors prove that social optimism greatly contributes to the preference of the employee’s professional career strategy, as well as to some extent entrepreneurial strategy; Social pessimism and the expectation of future negative developments contribute most to the formation of an escapism strategy.
About the authors
Yana Didkovskaya Didkovskaya
Ural Federal UniversityYekaterinburg, Russia
Дмитрий Трынов
Ural Federal UniversityYekaterinburg, Russia
Pavel A. Chistyakov
Ural Federal University; Institute of Mathematics and Mechanics of UB RASYekaterinburg, Russia
References
- Абульханова-Славская К.А. Стратегия жизни. М.: Мысль, 1991.
- Бочко В.С., Захарчук Е.А. Методология формирования образа будущего при разработке стратегии развития территории // Журнал экономической теории. 2019. Т. 16. № 4. С. 688–704. doi: 10.31063/2073-6517/2019.16-4.7.
- Валлерстайн И., Коллинз Р., Манн М. и др. Есть ли будущее у капитализма? М.: Ин-т Гайдара, 2015.
- Дидковская Я.В., Вишневский Ю.Р., Трынов Д.В. Студенчество индустриальных регионов России: социальное самочувствие и образ будущего (на примере Свердловской области и Пермского края) // Вестник ПНИПУ. Социально-экономические науки. 2020. № 1. С. 8–24. doi: 10.15593/2224-9354/2020.1.1.
- Зубок Ю. А., Чупров В. И. Жизненные стратегии молодежи: реализация ожиданий и социальные настроения // Мониторинг общественного мнения: экономические и социальные перемены. 2020. № 3. С. 13–41.
- Инглхарт Р.Ф., Вельцель К. Модернизация, культурные изменения и демократия. Последовательность человеческого развития. М.: Новое издательство, 2011.
- Карачаровский В.В., Шкаратан О.И. Разные цели одного общества // Социологические исследования. 2019. № 1. С. 5–17. DOI: 10.31857/ S013216250003743-0.
- Кастельс М. Власть коммуникации. М.: ВШЭ, 2016.
- Мчедлова М.М. Российская поликонфессиональность и солидарный образ будущего // Вестник ВолГУ. Сер. «Социальные и гуманитарные науки». 2019. № 4 (24). С. 66–74.
- Пикетти Т. Капитал в XXI веке. М.: Ад Маргинем, 2016.
- Резник Ю.М., Смирнов Е.А. Жизненные стратегии личности (опыт комплексного анализа. М.: Ин-т человека РАН. Независимый институт гражданского общества, 2002.
- Стэндинг Г. Прекариат: новый опасный класс. М.: Ад Маргинем, 2014.
- Шаповалова И.С., Кисиленко A.B. Духовно-нравственные выборы в жизненных стратегиях молодежи: опыт социологического исследования // Среднерусский вестник общественных наук. 2018. № 6. С. 15–28.
- Bovenberg A. L. The Life-course Perspective and Social Policies: An Overview of the Issues // Cesifo Economic Studies. 2008. Vol. 54. No. 4: 593–641. doi: 10.1093/cesifo/ifn029.
- Buhl H.M., Noack P., Kracke B. The Role of Parents and Peers in the Transition From University to Work Life // Journal of Career Development. 2018. Vol. 45. No. 6: 523–535. doi: 10.1177/0894845317720728.
- Caliskan H., Sapmaz F., Uzunkol E. Value Preferences of University Students as Predictors of Life Goals // Social Indicators Research. 2015. Vol. 124. No. 1: 111–125. doi: 10.1007/s11205-014-0778-4.
- Clausen J.A. American Lives. N.Y.: Free Press, 1993.
- Elder G.H., Jr. Perspectives on the Life Course // Elder G.H., Jr. (eds) Life Course Dynamics: trajectories and transitions, 1968–1980. Ithaca: Cornell University Press, 1985. P. 23–49.
- Evans K., Furlong A. Metaphors of Youth Transitions: Neches, Pathways, Trajectories or Navigations // Bynner J., Chisholm L., Furlong А. (eds) Youth, Citizenshipand Social Change in a European Context. Aldershot: Ashgate, 1997. P. 17–41.
- Frey C., Osborne M. The Future оf Employment: How Susceptible Are Jobs to Computerisation? // Technological Forecasting and Social Change. 2017. Vol. 114. P. 254–280/
- Kasser T. Materialistic Values and Goals // Annual Review of Psychology. 2016. Vol. 67. Р. 489–514. doi: 10.1146/annurev-psych-122414-033344.
- Korkmaz О, Önder F.C. The Relation Between Life Goals and Career Adapt-Abilities: An Investigation of the Mediating Role of Hope // Еducation and Science. 2019. Vol. 44. No. 200. Р. 59–76.
- Lendák-Kabók К. A. Gender Perspective on Language, Ethnicity, and Otherness in the Serbian Higher Education System // Journal of Language, Identity & Education. 2021. No. ? Vol. ? P. ?. doi: 10.1080/15348458.2021.1920415.
- Martos T., Kopp M.S. Life Goals and Well-Being: Does Financial Status Matter? Evidence from a Representative Hungarian Sample // Social Indicators Research. 2012. No. 105(3). Р. 561–568. doi: 10.1007/s11205-011-9788-7.
- Polak F. The Image of the Future. Amsterdam, London, New York: Elsevier Scientific Publishing Company, 1973.
- Vautero J., Silva A.D., do Céu Taveira M. Family influence on undergraduates’ career choice implementation // International Journal for Educational and Vocational Guidance. 2021. No. ? Р. 551–570. doi: 10.1007/s10775-020-09453-0.
Supplementary files
