Bologna Experience: Successes and Doubts
- Authors: Klucharev G.A.1,2, Tyurina I.O.1
-
Affiliations:
- Institute of Sociology of FCTAS RAS
- National Research University - Moscow Power Engineering Institute
- Issue: No 4 (2023)
- Pages: 84-93
- Section: Articles
- URL: https://cijournal.ru/0132-1625/article/view/661621
- DOI: https://doi.org/10.31857/S013216250025450-8
- ID: 661621
Cite item
Abstract
The expected formal withdrawal of Russian higher education from the Bologna process raises the question of assessing the experience gained in this area over two decades. The question of the possibility and expediency of using this experience in the further development of existing education is of high relevance. The article uses data from the monitoring of the Bologna process in education management bodies, in higher and secondary educational institutions, as well as among their administrations and teaching staff. Specific data were obtained by a joint study of the Center for the Sociology of Science and Education of the Federal Research Sociological Center of the Russian Academy of Sciences and the Center for Social Forecasting LLC (N=3677, October 2021) For three subsamples of graduates: bachelor's degree, master's degree, specialty - the following indicators were analyzed: employment in the received specialty, expected and actual wages, readiness for additional and continuing education. An assessment and forecast of the applicability in the conditions of modern Russian realities of such "Bologna" practices as the creation of National research universities, the Unified State Examination, GIFO, educational lending, intra-country educational migration and inter-university exchanges, overcoming inequalities and the availability of quality education.
About the authors
Grigoriy A. Klucharev
Institute of Sociology of FCTAS RAS; National Research University - Moscow Power Engineering InstituteMoscow, Russia
Irina O. Tyurina
Institute of Sociology of FCTAS RASMoscow, Russia
References
- Беляков С.А. Оценка вклада высшего и среднего профессионального образования в экономику российских регионов / С.А. Беляков, Т.Л. Клячко. М.: Издательство Дело, 2016.
- Булатова Г.А. Трудоустройство выпускников высших учебных заведений: аналитический обзор статистических данных и материалов исследований // Экономика. Профессия. Бизнес. 2020. №3. С.14-20 doi: 10.14258/epb201981.
- Бурганова И Н., Фарус О.А. Многоуровневое высшее образование в РФ: состояние и проблемы // Проблемы современного педагогического образования. 2021. №71, часть 1. С. 53-56.
- Горшков М.К., Шереги Ф.Э. Модернизация российского образования: проблемы и перспективы. М.: Центр социального прогнозирования, 2010.
- Днепров Э.Д. Образование и политика (в 2 т.). М.: Мариос, 2006.
- Днепров Э.Д. Российское образование в XIX – начале XX века (в 2 т.). М.: Мариос, 2011.
- Добренькова Е.В. Проблемы вхождения России в Болонский процесс // Социологические исследования. 2007. № 6. С. 102–105.
- Добрынина М.В. Государственная политика в области инженерного образования: традиции и современность. М.: Триумф, Лучшие книги, 2019.
- Каменский Е.Г. Коррупциогенные риски модернизации высшего образования в социокультурном контексте современной России: теоретический очерк // Мир науки. Социология, филология, культурология. 2021. №2. URL: https://sfk-mn.ru/PDF/29KLSK221.pdf (дата обращения: 22.02.2023).
- Ключарев Г.А., Неверов А.В. Проект «5-100»: некоторые промежуточные итоги // Вестник РУДН. Серия: Социология. 2018. №1. С.100-116. doi: 10.22363/2313-2272-2018-18-1-100-116.
- Кузьминов Я.И., Юдкевич М.И. Университеты в России: как это работает. М.: Издательский дом НИУ-ВШЭ, 2022.
- Курбатова М.В., Донова И.В., Кранзеева Е.А., Леухова М.Г. Образовательная миграция в регионах ресурсного типа // Мир России. 2022. Т.31. №1. С. 91–112. doi: 10.17323/1811-038Х-2022-31-1-91-112.
- Маликова В.В. Использование потенциала человеческого капитала предпенсионеров в решении задачи снижения безработицы и трудоустройства студентов и выпускников вузов: теоретические аспекты // Вестник Томского государственного университета. Экономика. 2021. №54. С.158-169. doi: 10.17223/19988648/54/8.
- Образование в цифрах. Краткий статистический сборник / Л.М.Гохберг ред. М.: Издательский Дом НИУ-ВШЭ, 2020.
- Окунькова Е.А. Интегральная оценка высшего образования // Гуманитарные технологии и интеллектуальное лидерство. М.: РЭУ им. Г.В. Плеханова, 2017. С. 155-159.
- Суходолов А.П., Анохов И.В., Михалёва Е.О. Университетская наука. Внутренние возможности стимулирования научной̆ деятельности в российских университетах // Экономика науки. 2019. №2. С. 129–142.
- Трифанков Ю.Т. Вуз и российское общество: 30-90 годы XX века. / Трифанков Ю.Т., Рафиенко Е.Н. Брянск: Изд-во БГТУ, 2000.
- Упоров И.В. Научно-педагогическая свобода и стандарты в вузах: проблема соотношения в рамках единого образовательного процесса // Общество: социология, психология, педагогика. 2020. №8. С. 78–83.
- Ширинкина Е.В., Кельчевская Н.Р. Система «Настройка образовательных структур» («Tuning of educational structures») при формировании единого образовательного пространства // Современное образование. 2020. №1. С. 33–52. doi: 10.25136/2409-8736.2020.1.3191.
- Clarke M., Luna-Bazaldua D. Primer on Large-Scale Assessments of Educational Achievement. National Assessments of Educational Achievement;. Washington, DC: World Bank, 2021.
- Kliucharev G. New Challenges in Adult Learning Policy in Russia / Post-school Education and the Transition from State Socialism / Ed. by James Muckle and W. John Morgan. Nottingham: Continuing education press, 1999.
- Rado P. Transition in Education: Policy Making and the Key Educational Policy Areas in the Central-European and Baltic Countries. Budapest: Open Society Institute, 2001.
- Rado P. Governing Decentralized Education Systems: Systemic Change in South Eastern Europe. Budapest: Open Society Institute, 2011.
- World Bank. World Development Report — From Plan to Market. New York: Oxford Univ. Press, 1996.
Supplementary files
